Meinhof/Medea – of hoe steek ik een IKEA meubel in elkaar binnen de aangegeven tijd, gespeeld door de 1e generatie Rote Armee Fraktion tijdens hun opsluiting in de Stuttgart-Stammheimgevangenis, gezien door de ogen van Ulrike Meinhof.


De Meinhof/Medea combineert de tocht van Jason en zijn Argonauten op zoek naar het Gulden Vlies met de opkomst en ondergang van de extreem-­‐linkse misdaad/verzet groep de Rote Armee Fraktion tijdens de Deutscher Herbst.
De figuur van Medea versmelt geleidelijk met die van Ulrike Meinhof, een van de leidsters van de RAF. Beiden vrouwen offerden hun kinderen op voor ‘het’ doel.

De vier kopstukken voeren in eerste instantie een toneelstuk op, maar verliezen zich al snel in hun rollen en hun eigen tragische politieke situatie.
De Meinhof/Medea begint als een lichte komedie om zich al snel te vernauwen en je bij je strot te grijpen.

Komedie wordt tragedie, legende wordt werkelijkheid en de geschiedenis herhaalt zich steeds.
In de Meinhof/Medea wordt naar Bertolt Brechts voorbeeld politiek naar voor geschoven op een Monty Pythoneske manier, waarbij vragen worden gesteld als: Wanneer pleeg je verzet? Kan je nog ingrijpen? Hoe? Heeft het eigenlijk zin?

“Duurden wij oneindig, dan veranderde alles.

Daar we echter eindig zijn, blijft veel bij het oude.” -­

‐Bertolt Brecht-­‐

Using Format