ROSA - Een moderne Duitse tragedie
Met de bouw van de nieuwe Olevodroom in de Brusselsestraat in Leuven en in afwachting van de nieuwe podiumkunstsite rijpte er een idee voor een nieuwe locatievoorstelling in samenwerking met actrice Anke Jochems. De Olevodroom als een modern Grieks theater, met een moderne eigentijdse Duits/Griekse tragedie erin.
Reynout Dekimpe heeft al in het verleden Griekse tragedies in een modern jasje gestoken. Zijn meest eigenzinnige tekst, 'De Meinhof/Medea' stond op Theater Aan Zee in 2015. Dit stuk is een samensmelting van de Medea-tragedie, waarin een vrouw tot uitersten wordt gedreven, en de Duitse extreem-linkse Ulrike Meinhof, die net als Medea haar kinderen verstoot voor 'de zaak'.
De inspiratie voor een nieuwe Griekse tragedie is voortgekomen uit de recente politieke ontwikkelingen in Vlaanderen en Europa. Extreemrechtse partijen maken overal een sterke opmars, vergelijkbaar met honderd jaar geleden. Groeperingen zoals Schild en Vriend, Vlaams Belang, de Nationalistische Studentenvereniging (of "NSV!") winnen steeds meer aanhang. De parallellen met de opkomst van extreem-rechts gedachtegoed een eeuw geleden zijn snel gelegd. Wat de gevolgen hiervan zullen zijn, blijft de grote vraag: zal de Europese Unie uiteenvallen door nationalistische verdeeldheid, zullen grenzen sluiten, zal er een migratiestop komen, zal de mentaliteit van 'eigen volk eerst' prevaleren, en zal de rol van de vrouw terug naar de traditionele haard verschuiven, met een elitecultuur en studeren voor de rijkere klasse als gevolg?
Rosa Luxemburg waarschuwde voor de opkomst van een extreem-rechts Duitsland, wat haar in 1919 fataal werd, toen ze door freikorpsen werd vermoord en in het Landwehrkanaal werd gedumpt. Haar voorspellingen, net als die van Cassandra, werden nooit geloofd. Cassandra ontving de gave van het voorspellen van Apollo, die in ruil daarvoor met haar naar bed wilde. Toen ze eenmaal de toekomst kon zien, weigerde ze Apollo, die uit wraak haar vervloekte. Cassandra kon de toekomst voorspellen, maar niemand geloofde haar, wat leidde tot haar gruwelijke einde.
Een voorstelling met een krachtige vrouwelijke protagonist, die de actuele opkomst van extreem-rechts verkent, verweven met de Griekse tragedie van Cassandra.
De toekomst herhaalt zich, en helaas leren we vaak niet van onze geschiedenis.
Tekst: Reynout Dekimpe
Spel: Anke Jochems