Gerlache/Goulash
de waanzinnige reis van de Belgica naar het einde van de wereld, en hoe je pinguïn bereidt op grootmoeders wijze (ism Maxime Waladi)
Waanzin aan het einde van de aarde (2021) van de Amerikaanse auteur Julian Sancton beschrijft de epische reis van de Belgica naar Antarctica van 1897 tot 1899. Het boek leest als een trein, al zit het Belgische onderzoeksschip dertien maanden lang vastgevroren in het pakijs.
Gefascineerd door dit ongelofelijke verhaal, de bovenmenselijke inspanning van en de krankzinnigheid die optrad bij de bemanning gedurende de Antarctische winter, voeren Reynout Dekimpe en Maxime Waladi eerst een schrijfonderzoek met mogelijke poolexpeditie. Voor de theatertekst laten ze zich ook inspireren door de fantastische werken van H.P. Lovecraft. Na het onderzoek volgt de voorstelling in 2026.
Hoe bereid je pinguïn op grootmoeders wijze terwijl je hallucinerend zit opgesloten in een houten doodskist die langzaam wordt samengeperst door het poolijs? Hoeveel sneeuwmannen kan je maken totdat ze tot leven komen en je vermoorden in de eindeloze nacht?
Naar Antarctica
Voor het onderzoek naar de poolreis van de Belgica kreeg het Raf toegang tot de archieven van het MAS Antwerpen en mocht ze meewerken aan de tentoonstelling 'Naar Antarctica' in 2024 over de poolexpeditie. Voor de tentoonstelling maakte Reynout Dekimpe een soundscape van het krakende en verpletterende ijs aan boord de Belgica tijdens de lange nacht.
Tijdens de museumnacht op 3aug 2024 lazen Maxime Waladi en Reynout Dekimpe voor uit inspiratiemateriaal en zelfgeschreven teksten voor de nieuwe voorstelling.
Insanity
Voor het eerst waagt Reynout Dekimpe zich aan een mix. Een nummer geïnspireerd op de poolexpeditie van 1897-1899.
Een mix van film en documentaire fragmenten over synthwave, goed om de lange poolnacht door mee te komen.
Met steun van Stad Leuven & MAS Antwerpen